Saturday, January 24, 2015

Allah Maha Merancang :D



Assalammualaikum yo yo yo man hahaha teringat dekat si rising up actor,Luhan. Hokeh hari ni hari Ahad,esok dah senin woi hahahaha hari yang paling aku rasa orang kurang suka.
........
........
.....
...
..
.
Allah Maha Merancang. 

Selalu dengar benda ni masa kecik-kecik dulu kan. Aku selalu benor dengar benda cenggini. Allah Maha Besar la yang paling common kita dengar. Well,everyday cakap kalimah tu en.

Tapi.......kau pernah tak applikasikan kalimah-kalimah tu dekat kehidupan kau? pernah tak?
Bila aku dah start belajar dekat institut ni kan,otak aku baru nak try berfungsi dengan baik. Baru nak proses bende-benda gini. Haaaa and satu ayat ni yang memey pemes.

Setiap yang berlaku,pasti ada hikmahnya.

MEMANG SELALU DENGAR KAN?

Hahahahhahaa dulu aku selalu persoalkan pasai apa la aku ada abang-abang macam ni.Well I have two brothers. Dah lah pemalas nak hantar aku gi tusyen. zzzz menyampah aku. AHAHAHA JAHIL EN AKU MASA DULU-DULU.

Tapi bila aku dah masuk belajar ni,aku ingat lagi...
Aku suruh bangah aku topup en.. masa mintak tu aku just test-test je hahahah and then dia mintak no aku tang taraaaaaaaaa.

Dia topup aku RM30.

Ya Allah,tbh aku sangat terharu. Aku p ngadu kat mak aku habak kat dia yang bangah baik sangat p topup sampai RM 30. So...aku rasa nyesal sebab pernah kutuk abang aku masa dulu kahkah.
Baru nampak perancangan Allah. Kenapa Allah bagi aku dua orang abang? Allah..nak nangis rasanya ni xD Apa yang aku nampak lah en,bila diorang dah berkerjaya...diorang dah boleh bantu mak bapak diorang. Adik2 diorang.

Allah. Hebatnya perancangan kau.




And then...along aku pulak. Aku tak suka dia ni sebab suka ngarah2 aku ambik barang2 dia. Aku ni cukuplah pemalas dulu-dulu. Mak aku pun asyik bebel je dekat aku hahaha. Dasar anak dara pemalas.
But,aku ingat lagi...masa tu aku balik untuk cuti sem untuk sem 1. Dalam 2 minggu je lah cuti en..Bila aku balik,aku try mintak abang aku secret recipe.
Hahahahah demand gila aku en. Entahlah weh,tetibe rasa nak makan secret recipe. Aku pun....

'Along...kau dah dapat gaji dah?'

'Dah..'

"Weh aku nak makan secret recipe ah. Belanja ah,'

'Nantilah aku beli..balik dari kg nanti.'

Aku pun gembira la bukan kepalang hahahahah maklumlah along nak belanja secret recipe weheee. And bila dah balik dari kg tu...

HAPRAK. SECRET RECIPE PUNYA BAU PUN AKU TAK CIUM.

Aku rasa marah sangat. Aku sedih gila hahahah sebab along tak penuhi kata-kata dia. Apa along ni :-----( merajuk ah cenggini ennnnn.
SO...bila petang tu..aku da start buat muka en..aku rasa nak meletup je bila aku tengok abang aku kat bawah tengah baring tengok tb.

'eh sengal lah...mana SECRET RECIPEEEEE?! ASDFGASDFG', cakap aku dalam hati.

Lol dia baru balik dari kerja. Mak aku suruh dia beli air untuk buat air float hahaha masa tu dengan nada yang MARAH..aku order barang kat dia ;

'kau beli sekali roti gardenia'

'yang mana'

'yang biasa ibu beli tu.zzz(rasa nak marah kat dia pasai tak beli kek tu) '

muka aku tak payah cakap la en...memang cemberut haha mak aku pantang kalau tengok muka aku camtu. Dia siap kata dia menyampah bawak aku keluar and aku buat muka camtu hahaha. Aku keciwa dengan abang aku hahahah ayat aku tak boleh la...yelah...kata nak beli kek secret recipe..tapi habuk pun takda. pui lah.

So...bila abang aku dah keluar beli barang-barang tu,mak aku tetiba bersuara,

'dik,kek secret recipe siapa tu?'

'MANAAAAA?!' (terkejut chimpanzi)

'dalam peti ais'

'Haaaaaaaaaaaaaaaaaaa :OO'

aku pun pecut lah ke dapur en hahahah and taraaaaaaaa~!

DI SITU TERSERGAM INDAH SECRET RECIPE.

Aku rasa nak nangis. Malu. Suka sangat judge dulu. Rasa terharu pun ada. RASA BERDOSA APATAH LAGI.

Allah.

Maafkan aku along :------'( Aku bersalah dalam hal ini. Aku cepat-cepat ngadu kat mak aku cita hal dari a-z hahahha. Rasa malu gilaaa heol pebenda la aku ni zzzzzz.
Then,bila malam tu aku nak potong kek tu,mak aku cerita dekat along aku hahah merah padam aku masa tu.

Kek tu tertulis ---

'Selamat Hari Lahir ibu dan ayah & Selamat Maju jaya Zetty'

HAHAHAHAHH DIA SALAH EJA NAMA AKU HOIII NI YANG GUNUNG NAK MELETUS NI MUAHAHAHAHHA.Tapi takpe.. Sebab dia dah penuhi kata-kata dia. Aku bersyukur ada abang aku ni. Sayang along kahkah. <3 <3

So,in a nutshell, apa yang aku boleh pikir dengan otak aku yang dikurniakan oleh Dia. Bersyukur dengan apa yang kau ada. Serious talk.

Aku pernah merungut pada Allah,

'Ya Allah,kenapa kakak aku garang gila dengan aku,tapi bila dengan kawan dia,baik gilaaa'

Rasa sedih menguasai diri masa tu haha mana taknya bila aku suruh akak aku ajar je,dia mula buat muka cemberut. Bila kawan dia tanya je,dia berubah 180 hahahaha. Tapi,bila dah besar ni..baru nak pikir balik en.

Kakak buat camtu supaya aku serius dalam pelajaran. Kalau tak,nanti aku memain. Mungkin masa tu dia nak ajar aku jadi tabah sebab aku sangat cengeng orangnya hahah. Bila dah start belajar ni,nak masuk alam remaja ni en...

Aku ingat lagi masa tu aku nak final exam for sem 1..Aku punya pressure memang gegila ah. Sebab aku ni hentahlahhhhhhhh. Suka sangat amik benda tu berat-seberatnya. Tu,kepala aku serabut.
Aku p la wassap akak aku en,p ngadu yang aku takut sebenarnya nak hadapi final exam.

Kau tahu dia cakap hape?

'xyah la nk tkot sngat'

'jwb je la mne yg boleh'

'kau ni...xde rase redha n tawakal ke'

'tkot tu bese la..tp x yah smpy ngis bagai'

'Buat lgi stress je'

Bertambah banjir la aku bila dia cakap macam gitu hahaha dasar cengeng ya kamu Izzati. Tang dia kata 'xde rasa redha n tawakal ke' tu yang turning point dia tuuuuuu. Tak tahu nak express feeling gi mana sebab #deep gilaaaaaaaaaaa. Rasa macam kena terajang and ditumbuk tahu? Rasa kat jiwa or hati ke jantung ke apa ni en macam kena tembak.

Bila dipikirkan balik ada betul cakap kakak aku tu. yelah..kita da usaha..so redha and tawakkal jelah yang last. Buat apa nak susahkann hati and nak penuhkan otak dengan fikiran negatif.

So,lepas tu aku try ajar diri aku ni supaya always positive. Hahahaha tapi agak susah lah kan. Tapi takpe,kita jangan cepat mengalah hokehhh!

Bila dah mula boleh pikir dengan rasional pasal kekuasaan Allah ni,rasa memang kita ni hina gilaaa. Tak boleh bayangkan bila Allah tak pandang kita lagi,tak dengar doa kita lagi,tak kisah pasal kita lagi and tak amik peduli pasal kita.

Allahuakbar. Minta dijauhkan. Syukran ya Allah,syukran.


No comments:

Post a Comment